כסף וצרכנות

יורשת? מרתה אורטגה מובילה את זארה כמו יזמית מלידה

זלזלו בה והרימו גבה כשירשה לפני גיל 40 את אימפריית האופנה העולמית. אולם אחרי שנה בתפקידה בראש קבוצת אינדיטקס, מרתה אורטגה-פרז צלחה בהצלחה את המשבר הצרכני והשאירה מאחור את אתרי האופנה וגם את H&M | כתבת פרופיל
איתן לויטס | 
מרתה אורטגה פרז (צילום מתוך האתר הרשמי)
חלק ניכר מעולם העושר, מאז ומעולם למעשה, מורכב מיורשים וממשפחות יוקרה שממשיכות דרך ארוכת שנים של אב מייסד. ממשפחת LMVH של האיש העשיר העולם ברנאר ארנו, דרך משפחת המלוכה הסעודית, ועד למשפחת רוי המדוברת מהסדרה "יורשים".
כך גם באינדיטקס (Inditex), קבוצת האופנה הגדולה בעולם שתחתיה פועלים המותגים שכולכם מכירים כמו זארה, ברשקה, פול אנד בר, מאסימו דוטי ועוד. אימפריית המיליארדים נוסדה בשנת 1975 על ידי איש העסקים אמנסיו אורטגה שהתחיל עם חנות אחת של זארה בספרד.
היום המייסד כבר בן 87, ומי שמנהלת את העסק היא בתו מרתה אורטגה-פרז, שנכנסה רשמית לתפקיד היו"ר לפני קצת יותר משנה. הרבה ספקות היו סביבה, כי בכל זאת, אישה, ועוד יורשת הון, בעולם של גברים יזמים ועצמאיים. אולם עם הזמן היא הוכיחה שכולם טעו בה. כיום, בגיל 39, היא מתיישבת על הטייפ של מנהלת בכירה כמעט יותר מאשר "מעושרת" סטייליסטית שאביה שווה יותר מ-80 מיליארד דולר.
החתונה שלה ב-2018 עם סוכן הדוגמניות קרלוס טורטה - שכללה שמלת קוטור שהגיעה אליה באמצעות מטוס פרטי, פלוס הופעה של סולן קולדפליי כריס מרטין - סוקרה במדורי הרכילות ברחבי העולם.
 

בעוד שקרבות ירושה במשפחות אחרות אולי פתחו מלחמת אחים, כמו ב"יורשים", במשפחת אורטגה זה עבר לכאורה חלק. עוד ב-2008 אמנסיו אורטגה תיאר את 'השקט הנפשי' שלו כשהעסק המשפחתי הצליח לעבור לדור הבא 'כמעט בלי שאף אחד שם לב'.
בריאיון נדיר שערכה אורטגה-פרז עם הפייננשל טיימס בחודש שעבר ועורר הדים בתעשייה, המנכ"לית דחתה את הרעיון שאינדיטקס היא חברת 'אופנה מהירה'.
אבל, כפי שציינו המבקרים, מקורו של הביטוי - שרומז על חברה שמייצרת בגדים זולים במטרה רק למכור כמה שיותר - מגיע מריאיון ב-1989 ב"ניו יורק טיימס" עם אחד מהבוסים של זארה. "הטרנד האחרון הוא מה שאנחנו מחפשים. עוברים 15 ימים בין עליית רעיון חדש להכנסתו לחנויות", אמר חואן לופז, שעליו הופקדה המשימה להכניס את זארה לאמריקה.
אף שזארה משיקה עד 24 קולקציות בשנה, אורטגה-פרז מיהרה לנתק את הקשר של זארה עם המונח הזה. "אנחנו לא מזהים את עצמנו כמה שמכונה אופנה מהירה. זה מעלה מחשבה על כמות פריטים עצומה שלא נמכרת ובגדים באיכות ירודה ובמחיר זול מאוד, וזה רחוק מאוד ממה שאנחנו עושים".
 
אולם, מומחי איכות הסביבה אמרו שדבריה קצת רחוקים מהמציאות. פרופ' נטשה רדקליף-תומאס מבית הספר הבריטי לאופנה, אמרה כי המודל הטרנדי של זארה 'סלל את הדרך' למתחרים שבאו אחריה, כמו ענקית האופנה הסינית "שיין" להשיק קווי ייצור משלהם, שמתבססים לכאורה על בגדים זולים שנזרקים מהר מעט כמו שהם נקנים.
 
בעוד יריבים באותו טווח מחירים כמו אלו של מותגי אינדיטקס קיבלו שם של בגדים זולים, זארה ודומותיה תמיד שאפו להיראות כמותג סמי-יוקרה, ואולי זה סוד הצלחתן.
אתרי מכירות האופנה נאבקו במשבר יוקר המחייה האחרון בארה"ב, בעוד אינדיטקס בתוצאות האחרונות שלה, במשך שלושת החודשים עד סוף פברואר, רשמה מכירות אופטימיות ובשנה שעברה הרווחים עלו ב-20% ב-9.3 מיליארד דולר.
היריבה הגדולה ביותר שלה היא H&M, שהיא קמעונאית האופנה השנייה בגודלה אחרי אינדיטקס, פרסמה תוצאות פחות חיוביות בעדכון האחרון שלה.
 
אז שנה לאחר שמונתה, אנליסטים אופטימיים לגבי ניהולה של מרתה אורטגה את האימפריה. דו"ח של ""Royal Bank of Canada כתב על החברה שיש לה את "הרקורד החזק והעקבי ביותר של רווחי נתח שוק".
וויז סלווי, אנליסט קמעונאות, אמר שמרטה אורטגה "מנווטת את הספינה בכיוון הנכון". כאמור הרבה גורמים בתעשייה ובתקשורת יתענגו על כל הזדמנות לקרוא לה 'ילדת שמנת', אבל סלווי מאמין שהשנים שבילתה על הרצפה בחנויות זארה וברשקה בלונדון במהלך לימודיה באוניברסיטה, הפכו אותה לאחת שלא רק יודעת להתלבש יפה, אלא גם שמבינה היטב בעסקים ובמכירות של עולם האופנה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה